logo

Ομιλία Δρ. Θεοχάρη Αποστολάτο, Καθηγητή του τμήματος Φυσικής και Διευθυντή του Τομέα Αστρονομίας, Αστροφυσικής & Μηχανικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Την Τετάρτη 20 Μαρτίου υποδεχθήκαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας τον διακεκριμένο επιστήμονα Δρ. Θεοχάρη Αποστολάτο, Καθηγητή του τμήματος Φυσικής και Διευθυντή του Τομέα Αστρονομίας, Αστροφυσικής & Μηχανικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), ο οποίος πραγματοποίησε ομιλία με θέμα «Κρυφακούγοντας τους τριγμούς του Σύμπαντος – Βαρυτικά κύματα: Ο καινούριος τρόπος παρατήρησης του Σύμπαντος».  Η εκδήλωση διοργανώθηκε στο πλαίσιο συνεργασίας των Ομίλων Πειραμάτων Φυσικής και Χημείας με υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τη κ. Μαρία Γουρζή και τον κ. Ηλία Σκαντζό.

Την ομιλία είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθητές και μαθήτριες  των ομίλων Πειραμάτων Φυσικής,  Πειραμάτων Χημείας, Γεωφυσικής, Μουσικής, Μυθολογίας , Ρομποτικής και Σχολικής Εφημερίδας, οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί των ομίλων και ο διευθυντής κ. Αποστολίδης.

Ο Καθηγητής Αποστολάτος εξήγησε με πολύ απλό και κατανοητό τρόπο τι είναι τα βαρυτικά κύματα, πώς δημιουργούνται και πώς οι επιστήμονες κατόρθωσαν να τα ανιχνεύσουν 100 χρόνια μετά την πρόβλεψή τους από τον Α. Einstein, στη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας. Εξήγησε επίσης γιατί δεν ήταν εύκολο να ανιχνευθούν και πώς η ανίχνευσή τους, το Σεπτέμβριο του 2015, άνοιξε ένα νέο παράθυρο για τη μελέτη του Σύμπαντος.

Οι μαθητές/τριες μας είχαν πολλά ερωτήματα για τον Καθηγητή, ο οποίος απάντησε σε όλα μαγεύοντας τόσο τους μικρούς όσο και τους μεγάλους, με τον άμεσο και αφοπλιστικό τρόπο που έδινε τις απαντήσεις του. 

Εκφράζουμε τις ευχαριστίες στον Καθηγητή Θεοχάρη Αποστολάτο που με μεγάλη προθυμία αποδέχτηκε την πρόσκλησή μας και για την μοναδική εμπειρία που μας προσέφερε.

Συμμετοχή του 1ου Πρότυπου Γυμνασίου Ιλίου στο Πείραμα του Ερατοσθένη για τη μέτρηση της ακτίνας της Γης 2024

Το σχολείο μας συμμετείχε και φέτος στην εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης», στο πλαίσιο της οποίας υλοποιείται από τα σχολεία όλης της χώρας το ιστορικό πείραμα με το οποίο ο αρχαίος Έλληνας μαθηματικός, αστρονόμος και φιλόσοφος Ερατοσθένης υπολόγισε τον 3ο αιώνα π.Χ την περιφέρεια της Γης. Πρόκειται ένα από τα δέκα πιο όμορφα επιστημονικά πειράματα στην ιστορία της Φυσικής. Τη δράση διοργανώνει κάθε χρόνο η Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.). Για πρώτη φορά φέτος συμμετείχε στη διοργάνωση το Ευρωπαϊκό Γραφείο Πόρων Εκπαίδευσης για το Διάστημα (European Space Education Resource Office – ESERO). Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές, διεπιστημονικές, διαθεματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες.

Η δράση αυτή έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες του ομίλου Πειραμάτων Φυσικής, του ομίλου πειραμάτων Χημείας, καθώς και μαθητές/τριες της Β΄ τάξης, να επαναλάβουν το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη. Την προετοιμασία και την υλοποίηση της διαθεματικής δράσης ανέλαβαν κ. Γουρζή, ο κ. Σκαντζός, ο κ. Λούης και ο κ. Βιτσαξής. Οι μαθητές και οι μαθήτριες πραγματοποίησαν το πείραμα στον προαύλιο χώρο του σχολείου την Πέμπτη 21 Μαρτίου, μία ημέρα μετά την Εαρινή Ισημερία εξαιτίας ισχυρής νέφωσης. Ακόμα μία φορά τα παιδιά κατόρθωσαν να υπολογίσουν την ακτίνα της Γης με αξιοθαύμαστη ακρίβεια! Θερμά συγχαρητήρια για τη συμμετοχή τους!

Δράση των ομίλων Ανάγνωσης και Δημιουργικής Γραφής στα πλαίσια της ημέρας κατά του σχολικού εκφοβισμού

Το πρωί της 6ης Μαρτίου παιδιά από τον Όμιλο  Ανάγνωσης και Δημιουργικής Γραφής “φώναξαν “τα συνθήματά τους υπέρ της φιλίας και ενάντια στη σχολική βία με την ευκαιρία της Ημέρας κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Μπράβο,παιδιά!

Δράσεις στα πλαίσια των Ομίλων Σχολικής Εφημερίδας και Web Channel

Στα πλαίσια λειτουργίας των Ομίλων Σχολικής Εφημερίδας και Web Channel του σχολείου μας πραγματοποιήθηκε στις 26/1/2024 διαδικτυακή ενημέρωση από τον κ. Α. Χατζόπουλο, Λέκτορα στο Τμ. Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής του Π.Α.Δ.Α. για τη ρομποτική, τις εφαρμογές της και τις προοπτικές εξέλιξης της. Επίσης στις 9/2/2023 έγινε δια ζώσης ενημέρωση στους μαθητές από τον κ. Ι. Μανωλά, εκπ/κό που διδάσκει εργαστηριακά μαθήματα στο Π.Α.Δ.Α. για την τεχνητή νοημοσύνη. Στόχος ήταν οι μαθητές μας, ως ερευνητές και δημοσιογράφοι να ενημερωθούν, να πάρουν συνέντευξη και να συλλέξουν υλικό για τη σύνταξη της σχολικής εφημερίδας και για τη δημιουργία δελτίου ειδήσεων, το οποίο και έκαναν με ένα εξαιρετικά δημιουργικό τρόπο!





Δράσεις στα πλαίσια του Ομίλου Γεωφυσικής

Στις παρακάτω παρουσιάσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του ομίλου Γεωφυσικής περιγράφεται με τη χρήση απλών αλλά αποτελεσματικών κατασκευών και πειραμάτων η έννοια του κύματος και ο τρόπος διάδοσης του.. Η πρώτη κατασκευή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την απεικόνιση της εγκάρσιας κυματικής κίνησης, οπτικά και με ελκυστικό τρόπο για τους μαθητές γυμνασίου. Η κατασκευή που χρησιμοποιείται για να δείξει τα εγκάρσια κύματα αποτελείται από πολλές μακριές ξύλινες ράβδους που συνδέονται με ανθεκτική μονωτική ταινία ενώ έχουν τοποθετηθεί και κατάλληλα βάρη στα άκρα των ράβδων που επιτρέπουν την ταλάντωση τους. Προκαλώντας μια διέγερση στο ένα άκρο της κατασκευής, μεταδίδεται η ενέργεια, με τη μορφή εγκαρσίων κυμάτων, στις άλλες ράβδους μέχρι την άλλη άκρη μέσω της διαταραχής του μέσου διάδοσης. Στη δεύτερη περίπτωση χρησιμοποιείται ένα ελατήριο το με το οποίο αναπαριστώνται μέσω πειράματος τόσο τα επιμήκη όσο και τα εγκάρσια κύματα όπως αυτά διαδίδονται στο χώρο και το χρόνο. Και στις δύο περιπτώσεις, η ενέργεια μεταδίδεται με τη μορφή κύματος. Και στις δύο αναπαραστάσεις των διαταραχών-κυμάτων, η πειραματική επίδειξη μέσω απλών κατασκευών και υλικών επιτρέπει εύκολα στους μαθητές να κατανοήσουν τη συμπεριφορά και τις ιδιότητες των εγκάρσιων και επιμηκών κυμάτων.

Απεικόνιση της εγκάρσιας κυματικής κίνησης

Επιμήκη  και εγκάρσια κύματα

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Συλλογή mail κηδεμόνων
Στείλτε μας το Email σας για να ενημερώνεστε άμεσα!
Συμπληρώστε την φόρμα
«Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει». Πλούταρχος  50-120 μ.Χ.
2018-08-12T15:18:06+02:00
«Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει». Πλούταρχος  50-120 μ.Χ.
«Εκπαίδευση δεν είναι η εκμάθηση γεγονότων αλλά ή εξάσκηση του μυαλού να σκέφτεται» Albert Einstein   (1879 - 1955 μ.Χ.)
2018-08-12T15:19:39+02:00
«Εκπαίδευση δεν είναι η εκμάθηση γεγονότων αλλά ή εξάσκηση του μυαλού να σκέφτεται» Albert Einstein   (1879 – 1955 μ.Χ.)
«Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή».  Βίκτωρ Ουγκώ,  Γάλλος συγγραφέας
2018-08-12T15:22:29+02:00
«Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή».  Βίκτωρ Ουγκώ,  Γάλλος συγγραφέας
«Η αγραμματοσύνη είναι μάνα όλων των κακών».  Πυθαγόρας (580 - 496 π.Χ.)
2018-08-12T15:23:07+02:00
«Η αγραμματοσύνη είναι μάνα όλων των κακών».  Πυθαγόρας (580 – 496 π.Χ.)
«Ο σκοπός της παιδείας είναι η γνώση όχι δεδομένων αλλά αξιών».   William Ralph Inge, Βρετανός ιερωμένος & ακαδημαϊκός
2018-08-12T15:25:36+02:00
«Ο σκοπός της παιδείας είναι η γνώση όχι δεδομένων αλλά αξιών».   William Ralph Inge, Βρετανός ιερωμένος & ακαδημαϊκός
«Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει» Maria Montessori, Ιταλίδα παιδαγωγός
2018-08-12T15:27:20+02:00
«Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει» Maria Montessori, Ιταλίδα παιδαγωγός
«Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι τα πιο ισχυρά όπλα για να αλλάξουμε τον κόσμο» Νέλσον Μαντέλα, Νόμπελ Ειρήνης 1993
2018-08-05T18:58:40+02:00
«Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι τα πιο ισχυρά όπλα για να αλλάξουμε τον κόσμο» Νέλσον Μαντέλα, Νόμπελ Ειρήνης 1993
«Στους γονείς οφείλομεν το ζην, στους δε διδασκάλους το ευ ζην» Μέγας Αλέξανδρος, 356-323 π.Χ.  
2017-03-13T11:54:16+02:00
«Στους γονείς οφείλομεν το ζην, στους δε διδασκάλους το ευ ζην» Μέγας Αλέξανδρος, 356-323 π.Χ.  
«Διπλά βλέπουν όσοι έμαθαν γράμματα».  Πυθαγόρας (580 - 496 π.Χ.)
2018-08-12T15:13:39+02:00
«Διπλά βλέπουν όσοι έμαθαν γράμματα».  Πυθαγόρας (580 – 496 π.Χ.)
1o Γυμνάσιο Ιλίου