Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται μία πολυδιάστατη προσέγγιση του δημοφιλούς παραμυθιού «Έρωτας και Ψυχή» από το βιβλίο του Απουλήιου Ο Χρυσός Γάιδαρος ή οι Μεταμορφώσεις. Οι μαθητές του Α2 τμήματος του 1ου Πρότυπου Γυμνασίου Ιλίου στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας αφιέρωσαν -παράλληλα με τις λοιπές υποχρεώσεις που απαιτούσε το μάθημα- το Β΄ Τετράμηνο του σχολικού έτους 2021-2022 εργαζόμενοι σε ομάδες ή ατομικά πάνω σε μία ποικιλία λογοτεχνικών και όχι μόνο θεμάτων, που προσφέρονταν από το ίδιο το παραμύθι.
Εξέτασαν τα μοτίβα του παραμυθιού, τη διακειμενικότητά του, τις αντιθέσεις ανάμεσα στο ήθος και τα συναισθήματα των κεντρικών ηρώων, την αφηγηματική τεχνική της προοικονομίας, το μοντέλο «Ύβρις-Νέμεσις-Τίσις» που κυριαρχεί στην κοσμοθεωρία του αρχαίου κόσμου. Συνέθεσαν ένα μυθολογικό λεξικό, ώστε ο αναγνώστης του παραμυθιού και της εργασίας τους να νιώσει οικείος με τα μυθολογικά πρόσωπα, που αναφέρονται σε αυτό. Ακόμη, οι μαθητές εκφράστηκαν δημιουργικά συνθέτοντας τα δικά τους έμμετρα και πεζά κείμενα ή δημιουργώντας καλαίσθητες εικόνες, πάντα εμπνεόμενοι από την ιστορία του Έρωτα και της Ψυχής, η οποία από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα δεν έχει πάψει να τροφοδοτεί δημιουργικά τη λογοτεχνία και τις τέχνες εν γένει.
- Γεωργία Ν. Πιζάνια